منو

کاشت ناخن


کاشت ناخن

کاشت ناخن

داشتن ناخنهای زیبا و سالم به عوامل زیادی بستگی دارد.بافت ناخن از لایه های سخت پروتئین به نام کراتین ساخته شده است. ناخن های شما نشانگر سلامت بدن هستند. ظاهر ناخن های سالم باید صاف و سخت، عاری از هرگونه خلل یا شیار و نیز  دارای رنگی مناسب باشند. اگر ناخن های شما آهسته تر از حد متوسط رشد می کنند و دوست دارید آنها سریعتر رشد کنند، چندین روش درمانی سالم و طبیعی وجود دارد که ممکن است به شما در این زمینه کمک کند و همچنین با استفاده از تغذیه مناسب و رژیم غذایی به رشد بهتر وسالم تر ناخنهای خود کمک کنید.و همچنین سوءتغذیه روند رشد را کند خواهد کرد.
 رشد ناخن در افراد مختلف از یک انگشت با انگشت دیگر متفاوت است.ناخنهای انگشتان پا کندتر از انگشتان دست رشد میکنند. ناخن های انگشتان میانی کمی سریعتر از ناخن های شست و انگشت کوچک رشد می کنند.

از عواملی که باعث کندی رشد ناخن می شوند عبارتند از هوای سرد, عمل جراحی مهم و گسترده و بیماریهای شدید که باعث از دست رفتن کلسیم میگردد. بعد از یک بیماری وخیم شیار کوچکی در عرض صفحه ناخن ایجاد می شود.
ناخن ها علاوه بر کمک به نوک انگشتان در نگه داشتن اجسام و محافظت از نوک انگشتان در برابر ضربه وظیفه مهم دیگری هم دارند و آن انبار کردن کلسیم اضافی و برگشتی از کل اندامها در زمان استراحت بدن، یعنی شب هنگام می باشد. در واقع به همین علت است که در دستورات اسلامی نیز به گرفتن ناخن در شب تاکید شده است. 
 بطور عمده مراقبت مناسب جسمانی از طریق تغذیه خوب و استفاده از نکات زیر برای تقویت ناخن های شما می تواند به رشد و سلامت طولانی مدت آنها کمک کند.
برای مراقبت از ناخن ها بیوتین مصرف کنید

بیوتین نوع مهمی از ویتامین B است که به بدن اجازه می دهد مواد غذایی را به انرژی تبدیل کند. این ماده همچنین به عنوان یک مکمل برای تقویت مو و ناخن بسیار توصیه می شود.
مطالعات نشان می دهد که مصرف یک مکمل بیوتین روزانه می تواند به تقویت ناخن ها کمک کند. برخی از دانشمندان معتبر معتقدند ، دوز ۲٫۵ میلی گرم بیوتین روزانه می تواند در چند هفته قوت و کیفیت ناخن ها را بهبود ببخشد.

بیوتین را می توان به طور طبیعی در موارد زیر یافت:
مخمر آبجو – تخم مرغ پخته شده – ساردین – آجیل – غلات کامل – سویا و سایر حبوبات – گل کلم – موز – قارچ
نرمی ناخن باعث می شود ناخن ها بیشتر وراحت تر بشکنند . برای جلوگیری از شکستن ناخن ها  معمولاً سفت کننده های ناخن را توصیه میکنیم. اینها موادی هستند که مانند لاک روی ناخن ها آستر شده و بعداً با پاک کننده های لاک ناخن برداشته می شوند.

استفاده از این مواد در تقویت ناخن ها و جلوگیری از شکستگی، در کوتاه مدت مفید است. و همچنین استفاده طولانی مدت از سفت کننده های ناخن ممکن است باعث ضعیف شدن ناخن ها و حتی شکستگی بیشتر آنها نیز بشود.

 از ناخن های مصنوعی کمتر استفاده کنید

 استفاده منظم از چسب ناخن های مصنوعی می تواند ناخن های واقعی را ضعیف کرده و آنها را مستعد شکستن کند.
 حتما نظافت دائم ناخن را رعایت نمایید
نظافت منظم ناخن مطمئناً می تواند به تقویت استحکام ناخن ها و رشد و کاهش شکستگی کمک کند. برخی از راه های خوب نگه داشتن ناخن ها عبارتند از:
ناخن های خود را تمیز و پاکیزه نگه دارید ، تا از رشد باکتری ها در زیر آنها جلوگیری شود.
با استفاده از قیچی مانیکور تیز یا ناخنگیر برای اندازه کردن ناخن های خود ، و سپس استفاده از سوهان برای گرد کردن نوک ناخن استفاده کنید. دست ها و ناخن ها را با لوسیون مرطوب کنید و حتماً آن را به ناخن هایتان بمالید ، به خصوص لوسیونهایی مخصوص کوتیکول.

مضرات لاک ناخن

سلولهای روی ناخن درست مانند موهای ما از پروتئین و بطور ویژه از کراتین ساخته شده اند. این سلول ها بسیار ظریف هستند و با قرار گرفتن طولانی مدت در معرض مواد شیمیایی خاص مانند لاک ناخن، می توانند آسیب ببینند. از طرفی هم فرمالدئید یعنی بخش اعظم مواد تشکیل دهنده عمومی لاک ناخن، خود یک ماده نگهدارنده است که توسط موسسه ملی سرطان به عنوان یک ماده بالقوه ایجاد کننده سرطان شناخته شده است. همچنین یکی از رایج ترین موادی است که باعث ایجاد درماتیت تماسی آلرژیک می شود. رزین فرمالدئید ، دیبوتیل فتالات و تولوئن که از دیگر مواد موجود در لاک ها هستند، می توانند درماتیت تماسی آلرژیک ایجاد کنند.

لاک ناخن معمولا بر روی سطح ناخن، در چند لایه کشیده شده، و سپس خشک می شود. لاک ناخن معمولی نوعی پلیمر است که در یک حلال حل شده و طی فرآیند خشک کردن حلال تبخیر می شود و پلیمر سخت و خشک می گردد. بررسی های پزشکی نشان داده اند که مواد شیمیایی موجود در لاک ناخن می توانند به بدن جذب شوند. اما میزان دقیق جذب و اینکه آیا تأثیرات منفی انها بر سلامتی انسان چقدر است ، هنوز دقیقاً مشخص نشده است. 

با وجود اینکه ناخن ها در واقع “نفس نمی کشند” زیرا مواد مغذی و اکسیژن خود را از جریان هوا دریافت نمی کنند، اما هنگامی که لاک روی ناخن به مدت طولانی باقی بماند (معمولاً در ناخن های پا بیشتر از یک ماه) چیزی به نام گرانول کراتین ایجاد می شود که بصورت لکه های سفید و خشنی روی ناخن قابل مشاهده هستند. توصیه پزشکان این است که بعد از هر بار استفاده از لاک ناخن میبایست حداقل سه هفته به ناخنها استراحت داد.

اگر از لاک استفاده می‌کنید بهتر است آن را هفته ای یک بار پاک کنید چون موادی که در لاک‌ پاک‌کن وجود دارد باعث خشک شدن ناخن میشود. استون یک حلال قوی که معمولاً برای از بین بردن لاک مورد استفاده قرار می گیرد،

استفاده بیش از حد آب و الکل موجود در ضد عفونی کننده های دستی – یکی دیگر از مشکلاتی است که می تواند منجر به ضعف و خشکی ناخن ها شود. لایه برداری از سطح ناخن بمنظور پاکسازی و جلادهی هم (با تکرار زیاد) می تواند به طور ناخواسته لایه های سطحی سلول های ناخن را از بین برده و منجر به ایجاد لکه های سفید و نا منظمی در سطح آنها بشود، زیرا هرگونه صدمه به این ناحیه ناشی اعم از مواد شیمیایی، بریدن ، خراش و یا ضربه می تواند توانایی کوتیکول را در محافظت از ناخن در برابر آب ، مواد شیمیایی و عفونت غیرفعال کند، پس تا آنجا که امکان دارد سلامتی خود را فدای زیبایی نکنید.

علت شکنندگی ناخن

 فرو بردن ناخن در مواد حاوی کلر و پاک کننده نیز باعث خشکی ناخن می گردد. برای جلوگیری از این مسئله به هنگام شستن ظرف ها از دستکش های لاستیکی استفاده کنید و این نکته را هم باید بدانید که در زمستان ناخن ها شکننده تر از فصول گرم سال هستند پس لازم است که در سرمای هوا، بیشتر از ناخنهای خود محافظت کنید. 

برآمدگی های روی ناخن

برآمدگی هایی نازک با انحنای کم که در طول ناخن ایجاد می‌شود طبیعی هستند و نشانه بیماری نمی باشد ولی آسیب‌دیدگی بستر ناخن ممکن است باعث بروز برآمدگی مهمتر و مشخصی گردد. در بعضی مواقع ممکن است شیارهایی روی سطح بیرونی ناخن در تداوم التهاب مفصلی روماتوئید و یا یک بیماری پوستی ظاهر شود. شیارهای روی ناخن ممکن است حتی با عفونت‌های وخیم همراه باشند ولی این ضایعات نشانه عفونت بستر ناخن نیستند.

جدا شدن ناخن از بستر  

جدا شدن ناخن از گوشت در اثر عفونت های قارچی ایجاد می شود. حساسیت به مواد سازنده لاک ناخن نیز می‌تواند باعث جداشدگی شود که البته درمان این بیماری به عهده متخصص بیماریهای پوست می باشد.

لکه سفید روی ناخن

لکه های سفید روی ناخن نشانه آسیب دیدگی جزئی می باشد. نوارهای سفید رنگ ممکن است بعد از مواجهه با آرستیک که به پروتئین های ناخن متصل می شود بروز کنند و در بعضی مواقع ناخن ها ممکن است به علت بیماری های کبدی سفید و یا کدر شوند. 

 پوسته پوسته شدن دور ناخن

این عارضه در اثر ضربه و به صورت ترک خوردن یا کنده شدن پوست دور ناخن بروز می‌کند. لبه های کنده شده را میتوان با قیچی های مخصوص برید. با استفاده از کرم ها و لوسیون های مرطوب کننده برای جلوگیری از خشکی و یا حفاظت پوست دور ناخن میتوان از پوسته پوسته شدن ناخن جلوگیری کرد.همچنین در صورت استفاده از دستکش به ویژه وقتی دستها به طور مکرر در آب فرو برده می شود می توان به میزان زیادی از بروز این حالت پیشگیری نمود.

قارچ ناخن

منطقه صورتی رنگی که بر روی ناخن های خود می ببینید در واقع محل تغذیه ناخن در بستر آن می باشد. بستر ناخن جریان ثابت رطوبت و تغذیه را از طریق صفحه ناخن فراهم می کند. ناخن انگشت در منطقه ماتریس یعنی درست پشت کوتیکول ساخته می شود. lunula تنها بخش قابل مشاهده از ماتریس در روی ناخن است و دلیل تفاوت رنگ لونولا این است که جنس این سلولها از کراتین بوده و به حالت متراکم در این ناحیه قرار گرفته و هنوز زنده هستند. بیشتر افراد می توانند لونولا را در ریز صفحه ناخن خود مشاهده کنند. اگر نوک ناخن شما (لبه آزاد) سفید می شود، به این دلیل است که ناخن های شما رطوبت خود را از دست داده و خشک می شوند. پس ناخن ها هرچه سفید تر باشند، نشان دهنده خشک تر بودن آنهاست.

تغییر رنگ ناخن

شایعترین علت تغییر رنگ ناخن به قهوه ای سیگار کشیدن است که این تغییر رنگ محدود به انگشتانی است که سیگار را نگه می‌دارد. رنگ مو و مواد شیمیایی ناخن انگشتان دست را مثل مو، رنگ می‌کند. برخی از لاکها به ویژه در نوع رنگهای تیره آن می توانند باعث تغییر رنگ ناخن شوند.

قارچ ناخن

استفاده بیش از حد ناخن مصنوعی دایمی و موقت باعت قارچ ناخن میشود و یکی از مواردیست که خیلی سخت به درمان جواب میدهد. از آنجا که اکثر داروهای ضد قارچ دارای اثر سمی روی کبد هستند و داروهای موضعی نیز عمق نفوذ خوبی روی ناخن ندارند، لذا عفونت قارچی ناخن از رشد زیاد قارچ ها در زیر یا روی ناخن ایجاد می شود.
قارچ ها در محیط های گرم و مرطوب زندگی میکنند، بنابراین در صورت امکان ایجاد محیط مخالف می تواند باعث از بین رفتن طبیعی آنها شود.
قارچهایی که قبلاً در بدن و یا بر روی پوست شما وجود داشته، می توانند باعث عفونت ناخن نیز بشوند. اگر با شخص دیگری که مبتلا به عفونت قارچی است، در تماس بوده اید ، ممکن است شما نیز به آن مبتلا شده باشید. 

همچنین اگر در سالن ناخن مانیکور یا پدیکور وقت گرفته اید قبل از شروع کار حتماً در مورد رعایت استریل و بهداشت لوازم مورد استفاده پرسنل پرس و جو کنید تا از ضد عفونی بودن وسایل کار مطمئن شوید. در غیر اینصورت ابزارهای سالن ناخن می توانند در صورت آلوده بودن براحتی عفونت های قارچی را از فردی به فرد دیگر منتقل کنند.

قارچ ناخن پا

از آنجا که انگشتان پا در کفش بیشتر در معرض کثیفی و عرق قرار دارند و قارچها نیز در یک محیط گرم و مرطوب رشد میکنند، بنابراین عفونتهای قارچی روی ناخن های پا بیشتر تأثیر می گذارد.
قارچ ناخن پا در واقع عفونتی است که از طریق ترک های ناخن یا بریدگی پوست شما ایجاد می شود که می تواند باعث تغییر رنگ ناخن پا یا ضخیم تر شدن آن بشود. انواع مختلف قارچ و گاهاً مخمرها بر قسمتهای مختلف ناخن تأثیر می گذارند و در صورت عدم درمان ، عفونت خیلی سریع وسعت پیدا کرده و می تواند به سایر ناخن های پا و پوست پا گسترش یافته و تا آنجا پیشروی نماید که حتی ناخن های دست شما را هم درگیر کند.

چه افرادی بیشتر دچار قارچ ناخن پا می شوند؟

در کل مردان بیشتر از زنان احتمال ابتلا به آن را دارند و هر چه سن شما بالاتر باشد نیز احتمال ابتلا بالاتر خواهد بود. همچنین افرادی که دیابت دارند، ورزشکاران، اشخاصی با سیستم ایمنی ضعیف، آنهایی که سیگار می کشند یا اعضای خانواده آن نیز مبتلا هستند در معرض خطر بیشتری قرار می گیرند. اگر زمان زیادی را در آب می گذرانید یا ناخن پا را زخمی کرده اید ، احتمال ابتلا به قارچ ناخن پا برای شما نیز بیشتر می شود.

راهها و توصیه هایی برای درمان قارچ ناخن

نحوه درمان قارچ ناخن بستگی به این دارد که به چه نوع قارچی مبتلا گشته اید و چه میزان عفونت گسترده شده است؟ به هرحال به طور عمومی یکی از درمانهای زیر از طرف پزشک تجویز میگردد:

  • کرم موضعی که مستقیماً روی ناخن قرار داده میشود
  • قرص ضد قارچ
  • درمان با لیزر که باعث تخریب ناحیه آسیب دیده ناخن یا پوست می شود
  • در بعضی موارد ، ممکن است لازم باشد که با عمل جراحی ناخن کاملاً برداشته شود.
  • پاها را خشک و تمیز نگه دارید

برای شستن پاهای خود از صابون و آب استفاده نمایید و حتما بین انگشتان پا را خوب خشک کنید. جوراب هایی را انتخاب کنید که رطوبت آن از بین برود و سعی کنید مرتباً آنها را بشویید. در مورد بهداشت کفش خود دقت کنید و اطمینان حاصل نمایید که کفش ها متناسب با پاهای شما باشد. آنها باید از چیزی ساخته شوند که اجازه می دهد هوا از طریق منافذی به داخل کفش حرکت کند ، مانند بوم ، مش یا چرم. اگر مجبورید در مناطق مرطوب و خیس تردد نمایید از کفشهای ضد آب استفاده کنید.

برای پیشگیری از بروز قارچ ناخن پا، حداقل یکبار در ماه به ناخن و پوست اطراف آنها نگاهی بیندازید. در مورد هرگونه تغییر در رنگ و بافت و همچنین بریدگی یا آسیب دیدن آنها بیتفاوت نباشید. اگر علائمی از قارچ و یا عود کردن بیماری قبلی مشاهده کردید حتما با پزشک متخصص پوست مشورت کنید.

تجمع خون زیر ناخن 

خونریزی زیر ناخن معمولا در اثر ضربه به ناخن ایجاد می شود این پدیده منجر به ایجاد یک لکه آبی متمایل به قرمز در زیر ناخن شده که به مرور زمان سیاه می شود. تجمع خون در زیر ناخن که در اثر پارگی مویرگها، هنگامی که تحت فشار قرار گرفته اند ایجاد شده علت این کبودی می باشد. هنگامی که حادثه به تازگی رخ داده میتوان با سوراخ کردن روی ناخن خون را خارج کرد و کبودی را محو نمود. ولی با گذشت زمان خون لخته خواهد شد و بصورت جامد در می آید که اگر محدوده ضربه دیده وسعت داشته باشد، باعث از بین رفتن ناخن و افتادن آن هم میگردد. البته نگران نباشید زیرا از آنجایی که ناخن جزو اندامهایی با سرعت رشد بالا می باشد بزودی رویش جدیدی از ناخن را شاهد خواهید بود.

مانیکور و پدیکور ناخن

در تعریف واژه های مانیکور و پدیکور در واقع به مجموعه عملیات سوهان کاری و از بین بردن اضافات حواشی ناخن هم در مورد دست و هم در رابطه با پا، به منظور حفظ سلامت ناخنها و نیز پوست اطراف آنها گفته می شود. همانطور که قبلا هم اشاره شد این عملیات زمانی سودمند خواهد بود که حفظ بهداشت و استریل لوازم لحاظ گردد.

برای انجام یک مانیکور ساده و کاربردی در منزل میتوانید این کارها را انجام دهید
برای شروع و در ابتدا لازم است دستان و لوازم خود را خیلی خوب و بادقت تمیز و استریل نموده و لاک را توسط حلال ها از روی انگشتان خود پاک کنید.
سپس توسط یک سوهان با آج ریز شروع به سابیدن ناخنها و شکل دهی آنها کنید. گوشه های اضافی پوست را نیز میتوان به وسیله ابزار گوشه گیر گرفت ولی باید دقت کنید که باعث صدمه به پوست خود نشوید. البته برای از بین بردن گوشتهای مرده اضافی انتهای دو سر ناخن میتوانید از حلال های کیوتیکل استفاده کنید. 
هنگامیکه مانیکور تا اینجا با موفقیت انجام شد مقداری روغن زیتون داخل آب ولرم بریزید و به آرامی اطراف ناخنها را مالش دهید. بعد از چند دقیقه دستان خود را کاملا خشک کرده و از کرم مرطوب کننده ولوسیون ها برای لطیف کردن و آبرسانی به ناخنها استفاده کنید.  میتوانید برای زیباتر شدن از لاک هم استفاده کنید ولی به دلایلی که در مطالب قبلی در رابطه با عوارض استفاده از لاکهای شیمیایی عنوان شد پیشنهاد میکنیم که این کار را انجام ندهید. 
 

اشتراک: